Maatwerk kent geen standaardverhaal

Na verloop van tijd kreeg ik ook steeds vaker vragen om speciale wensen en ideeën om te zetten in concrete beelden. Daarbij probeerde ik alle mogelijkheden van een locatie en omgeving, van techniek en faciliteiten, van medewerkenden en hun capaciteiten, mee te nemen in een voorstel wat haalbaar en betaalbaar was.

Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van unieke en eenmalige opdrachten waar ik foto’s van heb mogen ontvangen.

Roelino in VenetiëHoogtepunt:
Als een soort persoonlijke huisharlekijn mocht Roelino 3 dagen mee naar Venetië in een gehuurde jet met een gezelschap van 20 directeuren.
Deze kregen dit “snoepreisje” aangeboden door een jubilerend bedrijf. De opdracht luidde om het gezelschap te vermaken tijdens de uitstapjes en diners die hun aangeboden werden.

Een kolfje naar zijn hand !!

 Hoogtepunt:
Een absoluut hoogtepunt was een uitnodiging om als Roelino Nederland te vertegenwoordigen gedurende 3 weken op het Eerste Internationale Clownsfestival in Sasebo Japan. Het eerste gedeelte van zijn verblijf mocht Roelino samen met 4 andere internationale clowns de promotietour doen in Japan voor het festival.
De agenda was overvol gepland met opnamen in t.v.-talkshows, interviews, fotosessies en filmopnamen.
Vervolgens 10 dagen continue 6 x per dag optreden tijdens het festival.

Samen met 20 clowns uit 13 landen 10 dagen in één hotel is natuurlijk een verhaal dat niet na te vertellen valt ! Er is echter weinig fantasie voor nodig om te kunnen inschatten dat het one-big-party geworden is !!

Roelino is teruggekomen met een grote hoeveelheid anekdotes en verhalen en een ongelooflijke schat aan ervaring !!

“Wij drukken levensecht” was het thema bij een demonstratie van een grote drukpers tijdens een vakbeurs voor de grafische industrie. Men wilde laten zien hoe snel men kon overschakelen naar een andere afdruk.
De ‘drukplaten’ werden automatisch gewisseld, waarbij Roelino dat proces pantomimisch uitbeeldde.
Vervolgens kon men het nieuwe drukwerkresultaat vergelijken met het levensechte model in dezelfde pose.

Vanuit een ontwerp komen tot het realiseren van een levend logo heeft heel wat voeten in de aarde.
Toch ben ik, als Roelino, er in geslaagd om binnen de gestelde termijn een succesvol resultaat neer te zetten.
Gedurende de introductie van dit nieuwe product, de KIKO-kinderpannenkoek, heb ik met deze act op alle horecabeurzen in Nederland gestaan.

Op een zeer inventieve wijze wist Roelino de vraag te beantwoorden om tijdens een gala-diner voor een kledingzaak maatkostuums te showen. De oplossing vond ik in het anoniem maken van de personen. Tijdens het spel/act het maatwerk een accent geven, zodat de kostuums de beoogde aandacht kregen. Samen met Peter de Bie hebben wij deze opdracht verrassend uitgevoerd. Hiermee werd tevens de basis gelegd voor het ontstaan van het duo “Les Clownes Anonyme”.

Tijdens het Nationaal Debat Gezondheidszorg werd een eindrapport van een onderzoekscommissie gepresenteerd. Opdracht was om de inhoud van het rapport te visualiseren. Het rapport behelsde een aanbeveling om te komen tot een nieuw evenwicht tussen de verschillende disciplines. Een levende weegschaal zorgde voor een oplopende spanning, daar men natuurlijk wilde weten welke afdeling (weergegeven door symbolische attributen) het evenwicht weer tot stand kon brengen.

Spoedopdrachten lijken vaak onmogelijk.
Binnen 2 dagen  een totaal zilverkleurige creatie neerzetten voor een bedrijfspresentatie in Brussel.
Daarbij de bedoeling om tijdens de presentatie van allerlei bedrijfsoverzichten, voor een internationaal gezelschap, dit visueel wat interessanter te maken. Ook de aankondigingen van de sprekers moesten door deze creatie exact geplaybacked worden op een vooraf opgenomen tekst met robotstem. Dag en nacht werken dus. Roelino kreeg de complimenten van de directeur in een woord: “perfect!”
Tijdens een openluchtbeurs voor een boomkwekerij, gespecialiseerd in het verplaatsen van zeer grote bomen, had Roelino een wel zeer opvallende act ontwikkeld. Als professor Berkenbos introduceerde hij de “beursprimeur”: een zichzelf verplaatsende boom, een nieuw ontwikkelde soort uit de familie van de wandelende tak.

Voor een Nederlands bedrijf tijdens een internationale beurs in Brussel. Een wens was dat er gewerkt moest worden met hun producten, nl. kabels. Allerlei soorten kabels werden in een kostuum verwerkt. Een act met een kabel als een soort strik/valkuil zorgde ervoor dat Roelino regelmatig nieuwe klanten strikte om in contact te brengen met de salesmanagers.

Roelino ziet zeker ook mogelijkheden om tijdens een meubelpresentatie in Oosterse sferen, op een bijzondere manier de aandacht te krijgen. Hij besluit een eigen “vliegend tapijt” te breien. De sprookjes uit 1001 nacht lijken uiteindelijk werkelijkheid te gaan worden als het publiek Roelino leert breien.

Roelino heeft in zijn jongen jaren ruim 8 jaar gedanst bij de Poolse volksdansgroep “Cracovia” uit Eindhoven. Het was dan ook een hele eer voor Roelino gevraagd te worden om in het kader van het 40-jarige jubileum de galavoorstelling te presenteren in de stadsschouwburg te Eindhoven. Ook het 45-jarige jubileum werd wederom met een galavoorstelling gevierd. Met het verwerken van allerlei anekdotes en bijzondere gebeurtenissen uit de rijke historie van Cracovia wist Roelino als presentator deze jubileumvoorstelling tot een bijzonder gedenkwaardig gebeurtenis te maken.
Ook als het gaat om acteren kan Roelino wel wat karakters wegzetten. Als pantomimespeler is hij natuurlijk niet gewend met veel teksten te werken, doch door zijn zeer welluidende stemgebruik ondersteund door krachtige non-verbale expressie levert dit wel intensieve rollen op.
Zo ook tijdens deze filmopnamen voor televisie voor een pilot van de kinderserie “Griebeltje & Graaf Ludwig”. Tot op heden is deze echter nooit uitgekomen.
Het Rotterdams bedrijf Enraf-Nonius wilde tijdens de grootste Europese medische vakbeurs “Medica” in Düsseldorf een nieuw revolutionair apparaat introduceren. Alle relaties uit de hele wereld werden uitgenodigd om deze primeur op de speciaal ontworpen stand mee te maken.
Aangezien het ondoenlijk was om in alle talen de functies van het nieuwe apparaat uit te leggen kreeg Roelino de opdracht om de mogelijkheden op een frisse en ludieke manier uit te beelden.
Zijn clowneske aanpak en interactieve inbreng (door het publiek erbij te betrekken) zorgde ervoor dat Roelino voor een uitermate tevreden team verkopers en directie de onthulling mocht uitvoeren.
Roelino werd gevraagd door een collega, de regionaal bekende all-round entertainer Serge Vanneck, om een bijdrage te leveren tijdens de presentatie van zijn nieuwe CD.
Het Holland Casino in Breda vormde een uitstekende ambiance voor de creatie van Roelino’s Joker.
Op een opvallende en ludieke wijze mocht Roelino het eerste exemplaar vrijgeven en overhandigen aan de directeur van het Holland Casino.
In opdracht van Pro-Rail werd Roelino gevraagd in 2006 om een belangrijke vergadering in Zwolle over het thema veiligheid rondom de te reconstrueren “Hanzelijn” te verluchtigen.
Als NS-conducteur Dirk IJzerboom (bijnaam “de IJzervreter”) gaf hij een overzicht van alle ludieke ideeën die het afgelopen jaar op zijn initiatief in de bedrijfs-ideeën-bus werden ingezameld. Het werd een inspirerende beschouwing over het thema “Veiligheid”.
Geheel nieuw en eenmalig was de samenwerking tussen Nico de Verhalenman en Roelino tijdens het festival “de Gevleugelde Stad” in Ieper (België).
Nico de Verhalenman vertelde het verhaal van Jan van Schaffelaar, een ridder die in 1481 van de toren van Barneveld sprong teneinde het leven van zijn mannen te redden, terwijl Roelino het verhaal tegelijkertijd uitbeeldde.
De professionaliteit en ervaring van de performers zorgden ervoor dat door dit unieke experiment het vertellen toegankelijker gemaakt kon worden voor het publiek.

De eerste keer dat ik een vrouw speelde was ook meteen raak. Als “Tante Agaath” mocht ik bij de introductie van de gelijknamige belastingregeling een boekwerkje uitdelen. Dit was tijdens een bijeenkomst van belastingexperts. In het boekje stonden alle in- en outs van de regeling beschreven. Het hele boekwerk was opgeleukt met foto’s van mij als “Tante Agaath”. Ik had sjans genoeg die avond…. Een rol als vrouw heb ik daarna nog maar 1 keer gedaan in een totaal ander verband.